Laneno seme

Laneno seme

Lan spada v zelnati rod lanovk, ki imajo podolgovate liste; pri nas je kakšnih 15 vrst samoraslih lanovk ena pa je gojena. Navadni lan ima bele ali modre cvetove, oljnato seme in predstavlja staro poljščino Evrope in Prednje Azije, veliko lana pa gojijo tudi v Rusiji, ZDA in Kanadi. Laneno seme je majhno, ploščato, barva pa je svetle do temno rjave; gojeni lan (Linum usitatissium) predstavljata dve vrsti, prva se goji za seme, druga pa vlakna za proizvodnjo.

V severni Ameriki gojijo lan v glavnem za semena, iz katerih proizvajajo laneno olje v komercialne namene, tudi za pečenje. Prvi zapisi o Lanu izvirajo iz Mezopotamije, kjer so gojili lan že 5000 let pr. n.š. v poznejših tisočletjih pa se je lan razširil po vsej Evropi, Afriki in Aziji in končno so ga začeli gojiti tudi v severni Ameriki.

Nedavna znanstveni izsledki kažejo, da ima laneno seme pozitiven vpliv na vse, od nivoja holesterola, do zaprtja, raka in obolenj žil in srca. Znanstveniki na ANCI (American National Cancer Institute) so izločili laneno seme poleg 5 ostalih vrst hrane, ki si zaslužijo posebne raziskave.

Laneno seme je v zadnjem obdobju postalo zelo popularno, saj predstavlja bogat vir Omega-3 esencialnih maščobnih kislin, poznanih tudi kot Alfa Linoleične (ALA).

Zaščita pred rakom

Lignanti – vrste vlaknin in alfa-linoleična kislina – sta zelo pomembni sestavini in raziskave na populaciji med dieto in tveganjem za obolelostjo so pokazale laneno seme vlogi antirakavega hranila. Dolgoletne raziskave lanenega semena so pokazale pozitiven vpliv na ženske, obolele za rakom na prsih, ki je nazadoval. Nedavno končana raziskava je potrdila, da laneno seme deluje preventivno pred obolelostjo za rakom, tudi rakom na prostati. Vir: Urology; 2001;58;47-52.

Dr. Wendy Demark – Wahnefried iz duke University Medical Center, Durham-a, North Carolina je s svojimi kolegi raziskovala 25 pacientov, ki so oboleli za rakom na prostati in so bili že odrejeni za operativno odstranitev prostate (prostatektomija ali po “domače”: popolna kastracija) in jim predpisala dieto, ki je vsebovala le 20% maščob od skupnih kalorij, kot dodatek pa so pacienti prejeli 30g lanenega semena dnevno. Po 34 dneh je pri vseh subjektih občutno padel skupni testasteron, prosti androgeni indeks in serum holesterol.

Pri moških, ki so imeli pred začetkom te diete Gleasonov seštevek – število 6 ali manj, se je PSA (Prostatični specifični antigen) znižal. Dr. Wendy Demark – Wahnefried zaključuje, da so pri razsikavi celične-kulture, pri kateri so bile rakave celice prostate izpostavljene vlakninam lanenega semena, ugotovili zmanjšanje celične rasti in dodaja: “Zelo verjetno je, da so vlaknine v lanenem semenu odgovorne za dobljene rezultate.”

Laneno seme zagotavlja od 75 do 800 krat več rastlinskih vlaknin, vrste fitoestrogenov, kot katera koli vrsta rastlinskega vira; fitoestrogeni so sestavine, ki sodelujejo v estrogenskem metabolizmu pri živalih in človeku. “V skupini žensk, ki so jemale dnevno 5 ali 10 g lanenega semena so rezultati pokazali občutno znižanje estrogenov”, pravi Dr. Joanne Slavin, Vodilna raziskovalka in profesorica Nutrionizma in znanosti o prehrani in nadaljuje, “Vlaknine pri ljudeh povzročajo znižanje estrogena z blokado encimov, ki so vpleteni pri sintezi estrogena.” Vir: Health Science, Vol25;No1;winter 2002.

Laneno seme in aritmija srca

Laneno seme je najbogatejši vir Omega 3 maščobnih kislin, ki zagotavljajo izvrstno mehanično delovanje in električno stabilnost srca, hkrati pa ga ščiti pred smrtonosnimi aritmijami. Vir: Journal of Nutrition,1997;127;383-393.

Laneno seme

vsebino 3 do 5 jedilnih žlic dajte v mlinček za kavo, zmeljite cca 8 sekund in s čajno žličko nesite v usta, kjer ga počasi in zelo dobro prepojite s slino

V prehrani naših prednikov je prevladovalo ravnotežje med esencialnimi maščobnimi kislinami (EFA), ki se delijo v dve skupini: Omega 6 in Omega 3 maščobne kisline in so ovrednotene kot “dobre maščobe”, poznane kot poli-nenasičene maščobe; Omega 6 najdemo še v sončničnem semenu, Omega 3 maščobne kisline pa lahko dobimo v lanenem semenu in seveda se nam ni treba bati kemičnega onesnaženja in holesterola, ki bi ga “pridobili” z ribami.

Vrli farmacevti so seveda pohiteli z “izdelavo” Omega 3 kapsul z ribjim oljem in pri tem poudarjajo, “zdravilno moč” tega izdelka, češ da eskimi nimajo infarktov, seveda jih nimajo, saj umrejo zelo mladi; neprimerna kislotvorna hrana živalskega izvora naredi svoje… Naš starodavni predniki so jedli te maščobne kisline: Omega 6 in Omega 3 v razmerju 1:1 in če mi ravnamo enako, ni nobenega razloga, da bi bili zaskrbljeni za svoje počutje in zdravje, kar pomeni: en dan 3 do 5 jedilnih žlic sončničnega semena, naslednji dan 3 – 5 jedilnih žlic lanenega semena, naslednji dan prgišče orehov, naslednji dan prgišče indijskih oreščkov, naslednji dan prgišče lešnikov… ostali del Optimalne diete pa predstavlja sveže, surovo, zrelo sadje (90%) in zelenjava, predvsem zelenoslistna (8%).

Kje ga kupiti in kako ga pripraviti

Laneno seme – nepraženo – lahko dobite v vseh bolje založenih samopostrežnih trgovinah ali v trgovinah z “bio-prehrano”; vsebino 3 do 5 jedilnih žlic dajte v mlinček za kavo, zmeljite cca 8 sekund in s čajno žličko nesite v usta, kjer ga počasi in zelo dobro prepojite s slino – encimska razgradnja – in nato pogoltnite: Na ta način boste organizmu zagotovili optimalno absorbiranje in izkoristek tega čudovitega daru Narave človeku.


Povej naprej!

Dodaj komentar